Výběr a instalace nové autobaterie

Volba správné autobaterie je důležité rozhodnutí. Musíte si pořídit originální výrobek, jinak se mohou objevit problémy. Při výběru autobaterie pro Vaše vozidlo mějte stále na paměti: používat pouze autobaterie navržené výrobcem - prodejce autobaterií nenese odpovědnost pokud si koupíte jinou autobaterii např. vybranou dle Aplikačních tabulek. Takováto pomůcka pro Vás slouží pouze jako doplňková informace. Pokud si nejste jisti modelem pro Vaše vozidlo (motocykl), informujte se ve značkovém servisu nebo u jeho výrobce či dovozce.

Testování, nabíjení, vybíjecí a nabíjecí cyklus autobaterie

Autobaterie mají sklon k vybíjení. Existuje více důvodů a to samovybíjecí, vysoké teploty, vliv elektrického příslušenství ve vozidle a krátkodobé spouštění motoru, které není dostatečné k obnovení nabití autobaterie.

Jistě nepředpokládáte, že krátkodobé spouštění motoru pro krátké cesty (pod 20 nebo 30 km) může udržet autobaterii nabitou. Zde dochází pravděpodobně k dalšímu vybíjení, protože nabíjecí systém vozidla (motocyklu) nemá dost času pokrýt ztráty způsobené běžným startováním a samovybíjením. Proto se musí autobaterie častěji dobíjet. Může to být měsíční interval apod. v závislosti na teplotě.

A zde je dobrá rada: Jestliže se autobaterie bez zřejmého důvodu náhle zničí, před koupí nové autobaterie přezkoušejte elektrický systém vozidla. Ušetříte si jedno z malých životních zklamání, když vyhodíte peníze za novou autobaterii a přitom máte stále stejný problém.

Kontrola autobaterie

Dobrým postupem je před testováním autobaterii zkontrolovat. Zde Vám popíšeme jak na to:

  • Přesvědčte se, jestli je povrch autobaterie čistý a suchý. Není to proto, aby vypadal půvabně: znečištěná autobaterie se aktuálně vybíjí přes vodivou špínu na povrchu pouzdra. Použít měkký kartáč a mýdlo pro odstranění tuku nebo roztok sody. Přesvědčit se, že zátky článků jsou dost utaženy, aby čistící materiál nevnikl do článků (může kyselinu zneutralizovat).
  • Zkontrolujte kontakty autobaterie, šrouby, svorky a kabely. Jemným drátěným kartáčem vyčistěte kontakty a svorky a povrch kontaktů namažte proti oxidaci.
  • Zkontrolujte pouzdro autobaterie pro možná poškození jako jsou praskliny nebo prosakování elektrolytu, hledejte vybledlá místa, pokřivený nebo vyboulený povrch, což může indikovat, že byla autobaterie přehřátá nebo přebitá.
  • Přezkoušejte hladinu elektrolytu a v případě potřeby doplňte destilovanou vodu. Nedoplňujte kyselinu, pouze destilovanou vodu.
  • Přezkoušejte ventilační trubičku. Zkust, jestli není přehnutá, přetrhnutá nebo jinak poničená. U motocyklu se má dát dále od pohonného řetězu a od nízkého kyvného rámu.

Nabíječky autobaterií a nabíjení

Nabíječka přivádí novou autobaterii nebo autobaterii, která byla vybita, do stavu plné kapacity. Nabíjení aktuálně obrací destruktivní chemický proces, který probíhá ve vybíjené autobaterii: olověné desky a elektrolyt, které se transformovaly na olověný sulfát a vodu se opět navrací na své originální složky. Jestliže již byla autobaterie poškozena např. špatnou sulfatací, nebo desky byly poškozeny přehřátím nebo zmrznutím, nemusí nabíjení akceptovat.

Pokračujte na naše další články věnované autobateriím:

Autobaterie Nekvinda:

Vyrobilo studio NetAction.cz